Епічним часам — епічна трагедія

Сьогодні відбувається прем’єра вистави українського contemporary (як він саме себе ідентифікує) митця (як його ідентифікую я – адже, літератор, письменник, художник, креативщик – це все не про нього) «Павлік Морозов (епічна трагедія)». Обираючи між іти та не йти – я обрав варіант не йти на прем’єрний показ і все ж піти на другу виставу.

Прем’єрні покази не мій коник, адже часто-густо саме там повно celebrity, publicity, mainstream’у та різних trendsetter’ів. За всім лоском та хвилею ажіотажу, рідко коли вдається отримати задоволення та просто передатися спогляданню. Відтак, «прем’єра + 1» – є доволі цікавою як з огляду на ще тривожний стан митців, так і аудиторії.

Проте, мова піде не про вистави, і навіть не суто про «Павліка Морозова». Мене завжди цікавили інтерв’ю Леся Подерев’янського своєю глибиною та інтелігентністю та деякою зневажливістю до «таких зрозумілих речей, що якого *** ви це питаєте?». Загалом, говорити про цю людину можна багато різного, але найкраще за нього він може сказати сам, проте деякі з його слів заслуговують на те, щоб бути записані.

Почну, напевно що від тієї оказії, яка останнім часом безпосередньо пов’язана з Лесем Подерев’янським – його першої п’єси, що отримала сценічне обрамлення. За словами самого автора, «Павлік Морозов» є свого роду парафразом античної трагедії  та міфізованої історії СРСР. Так, Павлік Морозов (людина) кидає виклик богам (природі), йдучи проти стану речей, за що й отримує покарання. Те, що така подія була героїзованою в СРСР – описує це «утворення» як найкраще. Головний же персонаж «вистави», зовсім не Павлік Морозов, а всі ті, хто допомагають відбутися цьому абсурду . Але, перфоменс відбувається не з якоюсь високою місією, чи іншою знаковою метою, лишень для власного задоволення та кайфування тих, хто це все робить. І навіть здається, що глядачі їм потрібні настільки, наскільки це конотується з таким жанром як вистава.

Загалом, Лесь Подерев’янський вважає, що мистецтво відбувається заради самого мистецтва, а митець нікому нічого не винен. Він творить сам для себе, а якщо воно ще комусь потрібно – то це лише додаток. Так, на всі закиди щодо виховання мистецтва чи його моральної складової, митець відвішує наступне – мистецтво зациклене само на собі. Воно ніяким чином не впливає на людей. І загалом, contemporary мистецтво має лише два табу яких вірно дотримується. Перше, це дитяча порнографія. Друге, вбивство – не важливо чи то буде тварина, чи людина. А мораль у будь-якій консистенції – це геть не тема мистецтва.

Натомість, мораль не можна прибрати із життя як інституту регулювання нашого співжиття. То ж, якщо мистецтво має справу із чуттєвістю. Лесь Подерев’янський переконаний, що при сприйманні мистецтва потрібно менше думати, а живопис – то як їжа, яку потрібно їсти очима. Все ж, на думку Леся Подерев’янського мораллю має опікуватися не якась там комісія з моралі, а церква. Єдине, що все ж впливає, так це «дурня», при чому, чим примітивніше і дурніше, тим більше впливає – зізнається Лесь Подерев’янський.

Але, не зважаючи на те, що для Леся Подерев’янського публіка великого значення не має, він не приязно ставиться до ідіотів. Не важко здогадатися, що ідіотами митець вважає не стільки, хто творить щось безглузде, скільки тих, хто не перешкоджає цьому відбуватися. Втіленням же ідіотизму, можна вважати тип «совок» – людину інфантильну, яка просто не вміє і не бажає думати. Яка звикла просто дивитися в телевізор «Sony» і робити те, що їй скаже черговий персонаж.

Ось такий він, Олександр Сергійович Подерев’янський – герой втішного чи не дуже, але нашого часу.

Вечір з Миколою Княжицьким — інтерв’ю з Лесем Подерев’янським

Реклама

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s